CONCURS. Obiecte şi îndeletniciri antropologice în viaţa noastră

Intrigaţi ori derutaţi de noua dezordine spirituală, morală, amoroasă

socială şi politică prin care trece omenirea dar şi societatea românească, o parte dintre noi încearcă să recupereze vechile modele: o nostalgie după timpurile şi oamenii care ne par acum mai împliniţi, mai aşezaţi, trăind mai plini de rost şi înţelegînd mai bine sensul vieţii:

fotografiem sate, bătrîni, obiceiuri şi bucate, 

 cumpărăm produse tradiţionale în tîrguri, citim textele duhovnicilor, vizionăm filme alb-negru, ne îmbrăcăm retro ori reinventăm porturile populare româneşti, creăm obiecte manual, construim comunităţi virtuale suprapuse unor spaţii geografice, istorice, culturale, renovăm clădiri vechi, redevenim monarhişti, 

devenim mici fermieri, practicăm agro-turism, cultivăm hobby-uri nostalgice pentru interbelic, etc.

Toate sunt parcă gesturi de regresie terapeutică în vremuri de adevăr şi esenţă, în parabole, basme şi legende, în timp ce totuşi trăim în mod modern, participînd la realitatea digitală (vorbim, scriem şi citim digital, cumpărăm digital, muncim digital, ne îndrăgostim digital, milităm, împărtăşim digital ori aparţinem unor comunităţi digitale).

Pe masura ce căutăm în trecut sensul, echilibrul şi stabilitatea, suntem antrenaţi într-un un proces inevitabil şi ireversibil prin care ne redefinim profund ca oameni, integrînd nivelul nou de cunoaştere pe care fizicile cuantice, biologia moleculară şi studiile neuronale ne-o pun la dispoziţie.  

In acest context, numesc antropologic orice obiect pe care îl recuperăm din trecut, îl producem şi folosim după meşteşuguri inventate în vremurile din timpul şi dinainte de Revoluţia Industrială.  

Tot ce vine din anii 1850-1900 înapoi în timp, din Renaştere, Evul Mediu timpuriu, din perioada Imperiului Bizantin, apoi a Imperiului Roman, trecînd prin Antichitate, înspre civilizaţiile Babilonului şi Sumerului, 

prin timpurile evocate de Vechiul Testament, de Cîntecele Vedice, de Mitologia Greacă şi Romană, mai înapoi pînă în vremurile lui Homo Sapiens, Homo Cronos, pînă acum 30,000-50,000 de ani, cînd conştiinţa de sine, “eul” incipient şi-a găsit forţa să se exprime în primele bijuterii şi picturi rupestre.

Ca obiecte antropologice (sa acceptam expresia ca pe o metafora), săpunul natural şi ciocolata crudă au mai multe caracteristici în comun:

  • Ambele recuperează metode vechi de preparare manuală, pe care le actualizează conform cu noile tendinţe anti-industriale, cu noua filosofie spirituală dar şi cu accesibilitatea globală la resurse. Ele nu mai sunt produse cu specific strict local-etnic sau naţional, ci sînt obiecte cosmopolite, trans-etnice, obiecte ritualice globale.

Tehnica săpunului este aceeaşi de la babilonieni şi egipteni încoace, astăzi însă, mulţumită accesibilităţii la toate uleiurile vegetale tropicale, nu se mai prepară cu grăsime de oaie şi capră, cenuşă de lemn şi, eventual cu ceva ierburi aromate. 

Ci, ne putem spăla cu săpunuri luxuriante şi cremoase cu unt de cacao, cocos sau shea, ulei de măsline, struguri sau arahide, aromate cu uleiuri esenţiale terapeutice, cu infuzii de plante medicinale, miere şi mirodenii.  

Toate aceste ingrediente adunate din toate colturile lumii, fac din săpunul manual modern un produs cosmopolit, aşa cum un smartphone este un produs a cărui identitate naţională devine irelevantă. 

La fel, ciocolata crudă nu are orgoliul identităţii producătorului şi a ţării, cît generozitatea de a aduna din toate colţurile globului cele mai valoaroase ingrediente care răspund cel mai bine nevoilor acute ale omului modern (activitate cerebrală performantă, creativitate, fertilitate şi erotism, plăcerea simţurilor, proprietăţi nutritive, tonus şi energie).

  • Ambele sunt artefacte, produse artizanal, adică incorporează manualitatea, energia, gîndurile, emoţiile, atenţia, suflul unor oameni, nu maşini.

  • Ambele sunt preparate după tehnici care păstrează integralitatea nutritivă şi principiile active ale ingredientelor (la temperaturi de maximum 40 grade Celsius)

  • Ambele sunt produse ecologice

  • Au în comun ingrediente vegetale naturale care sunt deopotrivă alimentare şi cosmetice: untul de cacao şi untul de cocos, vanilia, scorţişoara, uleiurile esenţiale.

  • Ambele sunt produsele unui business de amplitudine mică, adesea de tip familial.

Cu aceste argumente, voi lansa în curînd o campanie de comunicare şi vînzări promoţionale în asociere cu SoapMill, producător român de săpunuri şi cosmetice naturale, hand-made, singurul producător de cosmetice naturale din România, certificat organic de către Austria Bio Garantie. 

Pentru că, nu-i aşa, “Frumuseţea, tinereţea şi sănătatea se întreţin zi de zi, prin gesturi mici”, săpunul vegetal natural şi ciocolata crudă sunt instrumente necesare existenţei noastre moderne.

CONCURS

Vă provoc să identificaţi alte “obiecte antropologice” din viaţa noastră privată, culturală sau socială, ori obiceiuri, activităţi, afaceri, hobby-uri, arte, îndeletniciri, practici, virtuale sau nu, care se pot caracteriza prin conceptul “antropologic” ori în direcţia de recuperare a trecutului, aşa cum a fost explicat în acest articol. Găsiţi exemple în orice domeniu,  căutarea este frumoasă şi efortul de a vă motiva şi ilustra alegerea exemplelor vă va oferi un pretext de creativitate şi ieşire din rutină.

Vă rog să trimteţi răspunsurile voastre, bogate în exemple, detalii, poveşti, argumente, poze şi linkuri, pe adresa de email iubesc@amaruideciocolata.ro. Răspunsurile voastre vor fi încărcate într-un articol nou. CITEŞTE RĂSPUNSURILE CONCURENŢILOR AICI

Premiul constă într-un pachet de ciocolată crudă Conscious şi Mulu în valoare de 105 ron  

 

şi

coşul cu produse cosmetice naturale, care conţin ulei esenţial de trandafir Rose Gift SoapMill în valoare de 110 ron.

Concursul este valabil pînă lunea viitoare, 27 februarie 2012. Cîştigătorul va fi ales prin deliberare, împreună cu Silvia @SoapMill, pentru cel mai interesant, detaliat şi frumos răspuns, pe 28 februarie. 

Notă. Fotografia este cu titlu de prezentare.

CITEŞTE RĂSPUNSURILE CONCURENŢILOR AICI

You must be logged in to post a comment.